måndag 19 juli 2010

Dörrknapparna i hissen


Alla hissar har ju som bekant två knappar för att manövrera dörrarna. Jag använder i princip aldrig dessa, och min bild av det Svenska hiss-beteendet är att dessa knappar mycket sällan används. Möjligen i något specialfall om man står inne i hissen och väntar på någon som är på väg, att man då håller "öppna dörrarna"-knappen intrycket.

I Kina är detta helt annorlunda. Dessa knappar för att öppna och stänga dörrarna används hela tiden av i stort sett varje hiss-användare. När man går in i hissen så håller artigt den som kommer först in i hissen på öppningsknappen tills alla kommit in, och trycker därefter snabbt på stängningsknappen.

När hissen stannar vid olika våningar för att folk ska kliva av, så är det alltid någon som snabbt trycker på dörr-stängning i exakt det ögonblicket som den som klivit av lämnat hissen. Ibland, men inte lika vanligt, så börjar faktiskt endel trycka på öppningsknappen aningen innan dörrarna automatiskt öppnas när man kommit till sin våning. Man gör allt för att optimera resandetiden. Att vänta på att dörrarna automatiskt ska stängas finns det inte en tanke på.

Varför gör man då detta?

Ja, "hiss-stress" gissar jag är anledningen. Jobbar man i skyskrapor så är det inte en obetydlig tid man lägger i hissarna. Men - jag har konstaterat att även i "lugn hemma miljö" så används knapparna lika flitigt, så det har helt enkelt blivit en (o)vana.

Typiska knappar i en hiss för att manuvrera dörrarna. De används betydligt mer i Kina än i Sverige.

3 kommentarer:

  1. Underbart! Jo det är rätt svenskt att inte trycks på knapparna, huruvida det beror på om de brådskar mindre eller inte vågar trycka för att någon ska tro något låter jag vara oskrivet.

    SvaraRadera
  2. Jag har nu i Sverige kommit på mig själv att flera gånger vilja trycka på "dörr-stängning"-knappen för att snabba på processen, men den brukar inte ens finnas. Där jag jobbar nu finns bara "dörr-öppning", och ingen för stängning.
    Man påverkas definitivt efter några år i Kina.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Trycker alltid på stänga knappen även när jag inte är i Kina numera det brukar resultera i just ingenting, knappen om den finns verkar sällan ha någon funktion utanför Asien.

    SvaraRadera