De senare åren har Kina gjort en i alla fall symbolisk insats mot försäljningen av märkeskopior. De riktigt tunga och hårt kopierade märkena som Gucci och Louis Vuitton visas inte helt öppet på marknaderna. Men det räcker att säga namnet så plockas kopiorna snabbt fram i stora mängder. Jag tror inte de Kinesiska myndigheterna i praktiken tar kopieringsproblemet på så stort allvar, för skulle de vilja så har de starka resurser att sätta in.
En annan, och lite mer komisk, variant av kopior är de som har NÄSTAN samma namn eller logotype som originalet. Detta tycks vara helt fritt fram här. Exempel så kan man hitta elektronik som heter SUMSUNG med en logga som är farligt lik SAMSUNG. Det finns även snabbmatsrestauranger med rödgult tema ganska likt McDonalds. I går hittade jag en rolig variant av Armani under namnet "AMANIYA", med en logotyp ganska nära originalet. Jag gissa att de stora drakarna inte orkar hålla på att bråka med alla dessa småaffärer, så de tycks få hållas.
Klädmärket AMANIYA. Jämför skylten ovan med originalet på bilden under
Äkta Armani-butik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar