fredag 19 juni 2009

En midsommar med konflikter


Vaknade fånigt tidigt idag. Jag borde väll ha någon liten jetlag-känning, men inte. Jag trippade ner till hotellrestaurangen för att för först gången avnjuta den gratisfrukost som jag nu förhandlat mig till. Jag åt och allt var frid och fröjd så jag gick upp till mitt rum igen och lyckades faktiskt somna om! (lite jetlag i alla fall) Kort där efter blev jag väckt av att det ringde på dörren. Där står servitrisen från restaurangen och förklarar att "Ja - du har gratis frukost, men du beställde faktiskt ett glas juice också"(!). Hon krävde av mig 10 RMB för juicen. Trots det sjuka beskedet i kombination av att jag var nyvaken så var jag snäll mot henne för jag insåg att hon bara var "message-boy". Med bestämda steg gick jag ner till receptionen och bad att få prata med hotellchefen. Efter att jag tydligt förklarat min åsikt om vad fri krukost innebär så lovade hon att ta han om problemet. Det blir spännande i morgon och se hur det går.

Förra veckan fick jag e-mail från min skola om att det kunde bli problem med min klass på måndag för att de hade så få elever den veckan. Jag bokade ett möte idag med skolchefen för att diskutera situationen. Han sa då att eftersom vi bara var två i min klass nästa vecka så behöver han minska ner skoltiden till bara 3 av 5 dagar. Annars skulle han inte ha råd att betala lärarens lön! Jag har en acceptabel kännedom om löneläget i Kina, och jag vet vad min utbildning kostar, så jag hade lite svårt att acceptera hans argument.

Efter en liten strid endes vi om att jag skulle få en helt privat lärare i tre heldagar i utbyte mot fem dagar i normal klass. Detta tycker jag blev en bra kompromiss eftersom lektionerna blir så mycket effektivare när man är "one to one".

Nu är det lunchtid och jag är lite lagom irriterad efter en förmiddag av strider. Att det Kinesiska midsommarvädret är lika illa som det Svenska gör inte saken roligare. Har inte bestämt ännu vad jag ska göra i kväll, men det blir inte någon utomhusaktivitet.

Regn idag - Beijing har Svenskt midsommarväder

3 kommentarer:

  1. Vi hade lite regn på öland. Krille sa efter ett tag när vi kommit hem att det regnade katter och hundar. Iallfall Små hundvalpar x'D

    SvaraRadera
  2. Hur gick det med juicen, fick du betala för den?

    SvaraRadera
  3. Allt är frid och fröjd med frukosten. Jag får äta vad jag vill utan problem och utan extra kostnad.

    SvaraRadera