tisdag 23 februari 2010

Bli smartare - Ät Grishjärna


Jag har tidigare hört Kineser på allvar påstå att man springer fortare om man äter kycklingfötter. Nu senast blev jag upplyst om att man blir smartare om man äter Grishjärna, och en Kinesisk bekant tyckte tydligen att jag var i behov av detta, så nu har jag även ätit denna "delikatess".

Kinesisk HotPot, 火锅, (huǒguō) är ungefär som det vi kallar Fondue, dvs att man själv tillagar sin mat i någon form av kryddad buljong, och det var så jag åt Grishjärnan. Efter att kokat ett tag i buljongen så blev den grå, och trillade lätt sönder.

Jag är dålig på att beskriva smaker, så min recension blir en katastrof:
"Köttets" konsistens är som ett extremt finkornigt pulver som pressats samman till en massa. En möjligen helt sjuk jämförelse är att jag tyckte att det på något vis påminde om gåslever, eller kanske tandkräm(!).
I alla fall jag har en psykologis barriär att ta mig förbi när jag ska smaka extrema saker - som hjärna, och min spontana smakupplevelse blir oftast att det smakar vidrigt, och så även för Grishjärna - men nästa gång lär bli betydligt lättare nu när det är avdramatiserat.

Det är inte så vanligt att hitta Grishjärna på menyerna i Beijing men då och då springer man på lite "offsiders" som detta. Gillar man prova extrema saker så är syd-Kina värre/bättre, med sitt maximum i Guangzhou, 广州.

Grishjärna, 猪脑, (zhūnǎo). En "delikatess" som gör dig smartare?

2 kommentarer:

  1. Åt lammhjärna en gån när jag bodde i mellanöstern...håller med om jamförelsen med gåslever . Så har jag alltid beskrivit smaken. Kanske blir man så smart efter att ha ätit hjärna -att man låter bli i fortsättningen?
    I mellanöstern äter man massor av grillad inälvsmat bl.a. testiklar...men dem ville de inte sälja till mig -för det är tydligen "manlig mat" som inte är bra för en kvinna...

    SvaraRadera
  2. Ja inte ser det gott ut..............

    SvaraRadera