torsdag 7 januari 2010

Bygga fågelbo


När jag startade min yrkeskarriär i Beijing 2005 så bodde jag inledningsvis på Crowne Plaza Hotel vid norra fjärde ringvägen. Precis jämte hotellet låg en jättelik byggarbetsplats och några få spretande "armar" stack upp i luften. Detta var min första kontakt med Fågelboet, 鸟巢, som 3 000 000 000 SEK senare skulle bli världens största stålkonstruktion och Beijing's Nationella Olympiska Arenan. 国家体育场.

Fågelboet är en av de största arenorna i värden, och enligt mig den vackraste. Vilken annan arena är en attraktion i sig, bara titta på från utsidan?

Färdigställandet tog 4,5 år från första spadtaget på julafton 2003 till invigningen i juni 2008 lagom innan OS. Bygget stod still 5 månader under 2004 efter att Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris kollapsade, och designen fick sig en säkerhetsgenomgång.

Nedan är en bildserie som visar processen från ett fågelperspektiv (passande?) från start till nutid. (klicka på bilderna för större)

Vänster: 2003/september - Tre månader före det första spadtaget som togs på julafton.
Höger: 2005/april - Grunden är gjord, men inget stål har börjat resas.

Vänster: 2005/augusti - Det första balkarna har börjat resas.
Höger: 2006/april - Man börjar kunna se konturerna av fågelbo-formerna.

Vänster: 2007/februari - Hela det yttre skelettet är färdigt
Höger: 2009/juni - Samma utseende som 2008/juli när det färdigställdes.

1 kommentar:

  1. Jag var inne på arenan förra veckan, den är helt enorm, ALLT är så stort.
    En upplevelse även om man inte fick se någon idrott där utan bara barn som lekte i snölandet.

    SvaraRadera