fredag 8 januari 2010

Anledning att shoppa?


Små lokala marknadsplatser dyker det upp här och där i Beijing på vissa gator, framför allt på morgnarna och förmiddagarna. De har lite olika teman, och ofta är det olika typer av matvaror som säljs.


Ibland kan det se riktigt äckligt ut, typ när det säljs fisk och andra djur, men vanligen ser det mycket tilltalande ut eftersom försäljarna lägger upp sina varor så tjusigt. Min favorit (att titta på) är kryddor, och kryddliknande småprylar. En massa olika rustika färger i olika säckar eller korgar.


Jag har ju inget kök, så jag har sällan någon bra anledning att köpa något. Men - även om jag oftast inte vet vad det är de säljer, så önskar jag att jag hade en bra anledning att köpa något eftersom det ser så "vackert" ut.


Ett litet "problem" med denna shopping är att jag har en fobi för att bli lurad, även om det inte handlar om några större pengar i dessa sammanhang. När jag ibland har köpt frukt till skolan så frågar naturligtvis alltid Kineserna vad jag betalt, och då har de alltid skrattande upplyst mig om att jag gjort en katastrofal affär. På dessa marknader förekommer det inga prislappar, så det gäller att man vet vad saker "bör" kosta, annars lär man åka på att betala för mycket.


Jag har ingen aning om vad många av dessa råvaror är...

...men visst ser det inbjudande ut....

...så man önska man hade en anledning att köpa något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar