fredag 20 november 2009

Jag är "periodare"


Var det gäller val av mat är jag väldigt mycket en "periodare". Det betyder i mitt fall att jag fastnar för något, och så äter jag det alldeles för ofta tills jag tröttnar.

I våras och försommaren så var det Lamm-grillspett (羊肉串, yángròu chuàn) som gällde - många gånger i veckan. Detta är en mycket kostnadseffektiv maträtt, då spetten oftast kostar 1 RMB/st.

Under sensommaren och hösten svängde jag över till mångdubbelt dyrare Teppanyaki-oxfilé (铁板烧牛肉, tiěbǎnshāo niúròu). Det var en lyxig tid ;-)

Sedan i höstas är det Grillad anka, "Peking Anka", (烤鸭, kǎoyā) som gäller. Det räcker att jag nickar leende mot servitriserna på min hotellrestaurang så springer de ut till grillen och aktiverar min beställning. Normalt delar flera personer på en Anka, men jag gnager alltid i mig en hel för mig själv! På "min" restaurang kostar en hel anka 58 RMB, men den kan bli betydligt dyrare på andra ställen.

Jag tror jag närmar mig sluet av min Anka-period nu, och jag känner att jag kanske håller på att svänga över till Kinesisk snabbmat igen.....

烤鸭, "Peking Anka" med de klassiska tillbehören: pannkakor, lök, gurka och bönsås.

4 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att man kan börja längta lite efter fläsk med löksås, raggor med lingonsylt eller kålpudding efter ett tag. Den kinesiska matlagningen verkar onekligen intressant men det har ju en tendens att bli det man inte kan få som man längtar efter.
    Gör man små ensilladas av ankan och pannkakorna, eller hur äter man den? Jag har fått för mig att helstekt anka blir ganska torrt, men den där ser ju saftig och god ut.

    SvaraRadera
  2. Jag som trodde en Peking anka såg ut som en vanlig anka :)

    SvaraRadera
  3. En av många "instruktioner" som finns på YouTube om hur man käkar anka:
    http://www.youtube.com/watch?v=TqXFFCYBnaE&feature=related

    SvaraRadera