Som tidigare nämnts är bilproblemet gigantiskt i Beijing, och antal bilar närmar sig 5 000 000 i staden.
IBM har av någon anledning valt att analysera parkeringssituationen i 20 av världens städer, och två av de analyserade städerna är Kinesiska (Beijing och Shenzhen).
IBM har dels tagit fram "Global parking index" som väger in de mesta kring parkeringsproblematik i stil med tid att hitta en plats, hur ofta man får parkeringsböter och även hur meningsskiljaktigheter på parkeringsplatserna.
Med denna mätmetod är Chicago bäst och New Dehil värst. Beijing fick den mindre smickrande platsen som 3:e värsta, och Shenzhen 5:e värsta.
IBM har även tagit fram ett annat index som de kallar "Commuter Pain Index", som ska visa i vilken stad som det är mest "smärtsamt" att pendla, och där vägs konstanserna och irritationen som parkeringsproblematiken orsakar högre.
Här går det mycket bra för västvärlden med Montreal som minst smärtsam och Mexico City blir klassad som den mest smärtsamma staden att pendla i. Även i denna listan går det riktigt dåligt för Kina då Beijing och Shenzhen blir rankade som 2:a och 3:e smärtsammaste städerna att pendla i.
Något som jag tycker är lite extra intressant i sammanhanget är undersökningar som visar att 30% av trafiken i centrum av storstäder är folk som letar parkeringsplats. Den statistiken kan tyckas vara en morot för stadsplanerare att prioritera parkeringsproblemet.
GLOBAL PARKING INDEX ger an samlad bedömning över alla faktorer som påverkar parkeringssituationen i resp. stad.
IBM Commuter Pain Index fokuserar på att bedöma de mest "smärtsamma" parametrarna kring pendlande i olika städer.