lördag 17 oktober 2009

National Art Museum of China


Ibland när jag ska vara lite kulturell hugger jag ett museum på slump på kartan. Senast blev det "National Art Museum of China". Detta museum påstås vara Kinas största konstmuseum men det känns inte så otroligt stort. Hade förväntat mig något större. Museet ligger en kilometer rakt norrut från "turistdelen" av Wangfujing.

Museet ställer just nu ut konst från de senaste 60 åren vilket betyder från bildandet av Folkrepubliken Kina 1949. Det är stor variation på motiven och sättet att måla, men flertalet är avbildningar av hårt arbetande Kineser från Mao-tiden som tittar mot skyn med stort framtidshopp och nationalism i blicken.

Om man är konstintresserad är naturligtvis detta museum ett måste, men annars så rekommenderar jag att lägga en halvdag någon annan stans om man har begränsat med tid i Beijing. För mig blev det ett acceptabelt sätt att "bränna" en förmiddag.

National Art Museum of China

Exempel på blandad konst på museet i olika stilar

Jag, framför målning av Deng Xiaoping som stolt tittar ut över sitt verk - dvs det marknadsekonomiska Kina avbildat i form av Shanghai's skyskrapor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar