lördag 22 maj 2010

Spiralskuren Ananas


Ofta ser man gatuförsäljare i Beijing som kränger Ananas, 菠萝 (bōluó) som är skurna som en roligt stor skruv. Jag har ett tag funderat på varför (och hur) de skär dem så, och nu kan jag äntligen hittat lösningen och kan släppa den eftertraktade informationen.

Efter att man skalat en Ananas så är ytan full av "fläckar". Dessa fläckar sitter tursamt nog i ett regelbundet sprial-mönster. Om man använder en "ur-gröpnings-kniv" och skär ett dike som följer fläckarna som sitter på rad så skapas detta roliga mönster som kan liknas vid en stor knubbig skruv.

Sedan är tanken att man ska äta klumpen som en stor klubba, vilket blir lite kletigt i ansiktet om man inte har talang för det.

Ska man vara teknisk så kan man välja att skära vänster-gängor med "normal" stigning, eller höger-gängor med hög stigning.

Efter att man skalat ananasen, så gröper man ut diken i linjer med fläckarna på ytan. Här skapas en vänster-gängad skruv.

Slutresultatet - en knubbig skruv. Svårt att äta med bibehållen värdighet.

2 kommentarer:

  1. Jo, det där brukar se ganska imponerande ut! De var duktiga på det där i Vietnam också, men där var problemet att frukterna ofta var SALTADE. Man blev liksom lite snopen när man började äta sin ananas och den var supersalt... vi förstod aldrig riktigt idén med det hela, men vietnameserna verkar gilla salta frukter...

    SvaraRadera
  2. Jag köpte en ananas och gav mig på att skära efter beskrivningen men jag lyckades inte speciellt bra,behöver nog träna på ett antal till, smaken var i alla fall bra.

    SvaraRadera