tisdag 24 november 2009

"Du ska dricka sprit!"


Överraskningarnas man 阮彬兵, (Ruǎn BīnBīng), ringde plötsligt och frågade om jag kunde hjälpa honom med ett projekt nu i veckan. Lite svårt att över telefon förstå vad det gällde, men det lät intressant, så jag och även Anna som fick samma fråga, tackade ja. Dagen efter var vi bokade på ett flyg till staden Guiyang, 贵阳.

Guiyang är en liten håla med folkmängd på bara knappt dubbla Stockholm, bland annat känd för att det är här man tillverkar Kina's motsvarighet till vår ABSLUT Vodka, dvs Moutai, 茅台酒. Denna varan (starkt risbrännvin) fick jag redan på första lunchen känna av med besked. En annan egenhet med Guiyang är att det är här man käkar mest hund i hela Kina.

Guiyang ligger i den ganska fattiga provinsen Guizhou, 贵州, i södra Kina. Kineserna själva säger att det ligger i västra Kina, men det säger de om allt som inte ligger vid ostkusten. Guiyang är ett mycket känt turistmål för kineserna, men tämligen okänt för oss västerlänningar. Jag återkommer strax i det ämnet.

I vanlig "BinBing-standard" blev vi värdigt upplockade och tilldelade bil, chaufför och "guide" som ska ta hand om oss här nere. Man behöver inte tänka själv när man är BinBing's gäst!

Nu var det dags att försöka ta reda på vad som förväntade sig från oss mer i detalj. Det visade sig vara att vi ska representera Sverige på två mycket flådiga banketter som BinBing ordnat, med deltagare från de lokala myndigheterna och olika företag inom den kinesiska turismbranschen. Anna fick instruktionen att hålla tal om Sverige, och när jag frågade vad jag skulle pyssla med fick jag det lite förvånande svaret:

"你喝酒", (nǐ hē jiǔ), "Du ska dricka sprit"

Dvs jag ska huvudsakligen skåla, och vara allmänt representativ för Sverige, och den svenska delen av BinBing's verksamhet.
Ett mycket ärofullt jobb, som jag tar på stort allvar! Jag kommer att vara väl bekant med Moutai när denna resan är över.

Moutai, 茅台酒, som är Kina's mest kända sprit, och kommer just från provinsen Guizhou, 贵州. Dyrt, och inte riktigt så vidrigt som annat risbrännvin kan vara.

Provinsen Guizhou, 贵州, där Guiyang, 贵阳, ligger. Ca tre timmars flygresa från Beijing. Är det i södra eller västra Kina?

2 kommentarer:

  1. Haha Grattis till det ärofyllda "jobbet".

    SvaraRadera
  2. Det finns värre öden mannen, jag hoppas att du får chansen att framföra några av våra stolta Svenska snapsvisor.

    SvaraRadera