tisdag 10 november 2009

Tidsperfektionist?


Först viktig bakgrundsinformation:
Jag är tidsperfektionist. Kommer aldrig försent till avtalade tider. Hamnar jag i något problem som försenar mig så skickar jag alltid SMS, eller ringer, till berörda och meddelar läget. Blir lätt irriterade på andra som inte är lika "perfekta" som jag.

Nu till dagens historia:
I natt har det snöat säkert 10 cm i Beijing, så det var lindrigt kaos på morgonen i trafiken när jag gick till skolan, som numera börjar kl 09:10.

Klockan 09:00
Jag kom fram till skola (i god tid naturligtvis) och dörren var låst. Det händer ibland, och då sätter jag mig utanför och väntar, vilket jag även gjorde idag.

Klockan 09:10
Ingen har kommit. Jag insåg att min lärare naturligtvis råkat utför trafikproblem på grund av snön, så jag väntade lugnt vidare.

Klockan 09:20
En liten irritation börjar dyka upp, och jag är lite förvånad att ingen annan heller har dykt upp. Kanske är det totalkaos i tunnelbanan?

Klockan 09:29
Jag får ett SMS från min lärare:
你在哪儿? (nǐ zài nǎr) - "Var är du"?
Ja, var f..n är du själv? tänker jag, och svarar:
在学校, 你呢? (zài xuéxiào, nǐ ne) - "I skolan, och du?"
Inget svar.

Klockan 09:40
Fortfarande ingen svar. Nu börjar jag bli riktigt irriterad. Jag börjar arbeta ihop eleganta kinesiska fraser som jag ska använda för att förklara för min lärare att man kan komma försent, men då ska man meddela berörda.

Klockan 09:50
Nu börjar jag bli riktigt sur, och skärper tonen lite i de fraserna jag nu memorerat. Jag är även lite fundersam på varför ingen annan dykt upp heller. Jag är också förvånad att jag med min dator inte lyckas komma åt skolans trådlösa nät, vilket brukar fungera även utanför dörren.

Klockan 09:52
Jag får ett SMS från läraren igen:
我在学校等你. (wǒ zài xuéxiào děng nǐ) - "Jag är i skolan och väntar på dig"
Mycket märkligt. Jag känner på dörren en gång till för säkerhets skull, och den är fortfarande låst. Nu tittar jag även på dörrnumret: 2102. Min skola har nummer 2202.
Jag är på fel våning! Är på våning 21 men borde varit på 22. Jag har suttit 52 minuter på fel våning och väntat!

Jag använde aldrig mina eleganta fraser som jag diktade ihop ;-(

Det hade varit bättre om jag suttit utanför dörren på högra bilden än den vänstra.

5 kommentarer:

  1. Aj aj aj inte så roligt och några tjusiga "ursäkta mig" hade du inte övat på.

    SvaraRadera
  2. Tänk om du fick komma in i 2102. Va?
    Nu är du en fyrkantig dramatik också. Funny!

    SvaraRadera
  3. Du får se det positiva i det hela.. nu fick du ju i alla fall öva lite på att lägga in ett syrligt tonfall i språket.

    SvaraRadera
  4. Vi tidsperfektinister aka tidshitlers erkänner aldrig ett misstag. Det var ju helt klart lärarens fel eftersom hon inte svarade på ditt SMS i tid precis som det var min frus fel när jag lyckades klatcha till fel tjej i ändan på dansgolvet. Hur kunde hon!

    SvaraRadera
  5. Camilla i Kalmartrakten10 november 2009 kl. 21:11

    Hej! Jag, min man och ett par till åker till Kina, Beijing och Changchun, den 28 dec. Vi åker hem den 5/1. De 2 karlarna i vårt sällskap ska åka det Kinesiska Vasaloppet på 5 mil, min väninna ska åka 16,7km och jag som inte stått på skidor på över 15 år ska åka 3 km. Bolaget vi åker med har en rundresa som vi tycker känns intressant. Det var lite extra spännande när jag upptäckte din blogg eftersom jag träffade dej på Kastrup när du skulle till Vitryssland (tror jag det var) och jag och min man kom hem från Island. Jag kommer att läsa vidare och hoppas på fler bra tips innan vi åker iväg. Tack för rolig läsning.

    SvaraRadera