måndag 30 november 2009

Vem pluggar Kinesiska?


Vad är det för figurer som, liksom jag, studerar Kinesiska i Beijing?

Variationen är stor både på klientel och hur länge man läser.

En del dyker upp några få veckor, och pluggar mest som en kul grej. Några gör som jag och läser relativt länga, och så finns det naturligtvis allt där emellan. På grund av detta så är det en ständig variation på klasserna och folket kommer och går, och klasserna möbleras om för att fungera.
Situationen är lite annorlunda på de stora språkuniversiteten, men en stor poäng med att läsa på en liten privatskola som jag gör är för att de kan hantera situationen om man tex behöver åka till Sverige några veckor i bland.

Några "profiler" jag stött på här:

# Backpackern som vill ha kul några veckor, och göra något annorlunda. Ägnar sig mest åt flickorna i grannklassen, och att förbereda sig för helgens aktiviteter. Typisk sommarlovsstudent.

# Den, till västvärlden, adopterade Kinesen som vill lära sig sitt ursprungsspråk. Ganska vanligt. Har träffat tre från Sverige.

# Ryssar - framför allt på min tidigare skola. Vet inte varför det är så många ryssar här, men Beijing har en mycket stor rysk stadsdel så det är väl något här som drar för dem. Ryssarna har en fruktansvärd "dialekt" när de pratar Kinesiska.

# Den Tyska flygvärdinnan som hela tiden (på lektionstid) antingen tjattrade tyska med med en annan tyska, eller stoppade upp lektionen med totalt o-relevanta frågor. Jag firade en hel helg när hon till slut tog sitt Lufthansa-plan hem. Hon saknar nog inte mig heller eftersom jag snäste av henne ganska rejält när hon var alltför irriterande.

# Det jag trodde var en Spansk ambassadörsfru, som i präktiga kläder gjorde entre pratade i mobiltelefon. Jag irriterade mig på henne första dagarna, men hon visade sig vara en "helt vanlig" Spanjorska som långsiktigt vill kära sig Kinesiska - och vi är nu riktigt bra kompisar.

En ögonblicksbild av den ständigt förändrande gruppen av studenter och lärare på min språkskola "EasYou". Forrest Gump står som vanligt längst bak. Damen i jeansjacka och glasögon i mitten äger skolan.

4 kommentarer:

  1. Hur blir det om det hela tiden byts ut deltagare i gruppen, måste man då börja om eller backa tillbaka för att alla skall hänga med igen? Det måste ju bli ytterst frustrerande för dig som är där länge att inte få en kontinuitet i kursen i så fall.

    SvaraRadera
  2. Nja, det sköts lite situationsanpassat, men nog kan det bli lite konstigt ibland. Detta var en anledning varför jag bytte från den tidigare skolan. De kunde (bland annat) inte hantera dessa situationer så smidigt.

    Nu på senare tid har detta inte varit något större problem för mig därför att jag oftast använder privatlärare. Är det någon klass som är på min nivå så hoppar jag ibland in där en stund, men det är inte så vanligt.

    SvaraRadera
  3. lovely blogg!

    kan du prata flytande mandarin nu?
    är det svårt och lära sig tecken och språket?

    själv så ska jag oxå läsa mandarin, här i sv.!
    är lite nervös. hehe

    SvaraRadera
  4. Jag kan absolut inte tala flytande, men jag klarar min vardagskonversation.
    För mig är skrivtecknen acceptabelt lätta, men många har mycket svårt med dem.
    Det som jag tycker är svårast med Kinesiskan är uttalet. Det finns väldigt många små korta ord med liknande uttal.

    SvaraRadera