fredag 6 november 2009

Storrea på Salladskål


Dagens shoppingtips:
Beijing är full av rea på Salladskål!

Överallt är det utförsäljning av stora partier. Man hittar rejäla berg av Salladskål här och där på trottoarerna och i hutongerna, där det normalt inte är försäljning. Fenomenet dök upp bara för några dagar sedan. Har det att göra med att det plötsligt blev vinter? Överlag är den mesta frukt och grönsaks-försäljningen här väldigt säsongsbetonad, så jag antar att detta är sista skriket för Salladskålen i denna regionen.

Mitt hotell's restaurang tycks utnyttjat rean och har hamstrat Salladskål. På innegården är det fullt i varje möjligt skrymsle.

Priset på Salladskålen är ca 0,25 RMB/斤 (jīn). En 斤 är 0,5 kg och är den huvudsakliga viktenheten för denna typ av varor. Dvs kilopriset är ca 50 öre. En snabbsökning hos svenska grönsaksleverantörer visade ett kilopris på runt 10-20 SEK så jag kanske ska exportera ett parti till Sverige för att finansiera mina studier. ;-)

Beijing är full av utförsäljningar av Salladskål....

...mera Salladskål.

På innegården bakom mitt hotell's restaurang hamstras det Salladskål i varje vrå.

1 kommentar:

  1. För 10 år sen kostade salladskålen 3"öre" i Peking, det var bestämt av borgmästaren.

    SvaraRadera