måndag 9 november 2009

ABSOLUT till Norra Sanlitun Village


Precis innan OS färdigställdes shoppingcentret "The Village", mitt emot Beijing's mest kända barstråk utmed gatan Sanlitun, 三里屯. Jag tycker The Village blir bättre ju mer man lär känna det. Finns en hel del trevliga "gömda" restauranger, som man hittar om man letar lite på olika våningar. The Village heter numera The Village South, vilket jag inte tror att så många reflekterat över. Anledningen till namntillägget är det snart färdigställda The Village North, som (naturligtvis) ligger precis norr om det tidigare The Village.


The Village North är tänkt att bli ett steg lyxigare än sitt södra syskon med "Top-of-the-line"-märkena, och först ut att flytta in är ingen mindre än Rolex. I december så kommer även vår svenska stolthet ABSOLUT öppna sin butik här. I övrigt gapar lokalerna tomma i väntan på det sista färdigställandet som ska ske under årets slut. Precis som det "Södra" så är "Norra" uppbyggt just som en "Village" med en massa olika trendiga glashus med torg i mitten. Något premiärdatum känner jag inte till, mer än "Opening in 2009"


Visst behöver Beijing ännu ett lyx-shopping-center ;-)


ABOLUT Konst, dvs ett mekaniskt konstverk av en ABSOLUT-flaska med rörliga delar. För dagen står det mitt i Södra "The Village" men kommer att flytta sig till "Norra" senare. Tittar man noga hittar man även CCTV-byggnaden och fågelboet i konstverket.


Ett av husen i nybyggda "The Village North" vid bargatan Sanlitun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar