söndag 8 november 2009

Forrest Gump, och Jag


Precis som Forrest Gump tenderade att dyka upp i bakgrunden bakom bl a president Kennedy och andra viktiga händelser, så figurerade även jag i bakgrunden för 60 år sedan när Mao Zedong utropade Folkrepubliken Kina 1949, vilket är fångat på bild nedan. Jag hoppas vi inte har allt för många fler likheter, jag och Forrest.

Forrest Gump dyker upp lite här och där i historiska sammanhang....

...och jag var faktiskt med på Tiananmen för 60 år sedan när Mao Zedong utropade Folkrepubliken Kina. Jag gav Mao mitt stöd och han kände sig trygg ;-)


Ps. Bilden tagen framför en tavla på National Art Museum of China

4 kommentarer:

  1. Ni har ju samma frisyr ;-)

    SvaraRadera
  2. Ha, ha - ja det stämmer ju.
    Brukar kalla min frisyr för "Kines-frisyr", dvs den frisyr man får om man hos frisören bara säger 短一下儿, (duǎn yīxiàr) = "lite kortare".

    SvaraRadera
  3. Jag tror faktiskt att du springer som Forrest också. Jag skulle vilja se dig i en duett med honom sjungandes "My way". Det skulle inte lämna ett öga torrt.

    SvaraRadera
  4. Daniel - Du kommer väl ihåg vem som gav uppslag till detta inlägget? Kanske ska jag säga tack?.....men jag vet inte - det blev ju lite självförnedring.

    SvaraRadera