söndag 29 november 2009

Hemleverans


I Beijing har i princip alla restauranger hem-leverans-service av mat. Kostnaden för hemleverans är normalt ingenting, eller i värsta fall nästan ingenting. Personalen är ju inte så blodigt dyr här, och alla tycks har insett konkurrensfördelen. Även de små "hål i väggen"-haken har ibland hemleverans.

Normalt är det någon i den ordinarie serveringsstyrkan som får kila ut på stan och leverera, men de större snabbmatskedjorna (Typ McDonald's, KFC etc) har en hel liten avdelad arme som bara sysslar med dessa leveranser. Utanför restaurangerna står en rad med cyklar eller mopeder utrustade med leveranslåda, och kring lunchtid är det en febril trafik till och från restaurangen.

Om man inte är skarp inom det Kinesiska språket så kan det bli ett litet äventyr att ringa och lyckas förklara vad man ska ha, och inte minst vart maten ska. Jag nyttjar inte den här tjänsten själv, men några av mina bekanta gör - ibland med "roligt" resultat.

Olika varianter av cyklar/mopeder för hemleverans av mat. KFC, McDonald's, Origus och något för mig okänt märke.

2 kommentarer:

  1. Om man har problem med att kommunicera på kinesiska per telefon går det att använda sig av följande website:

    http://www.beijinggoodies.com/en/index.php

    Du reggar dig som användare, beställer den mat du vill ha och får den sen hemkörd för 25 RMB. Finns säkert flera liknande tjänster gissar jag, men denna har i alla fall räddat oss många gånger.

    SvaraRadera
  2. Tack,
    det ser ju ut att vara en bra tjänst. Ska vidarebefordra den till mina behövande vänner.

    SvaraRadera