torsdag 26 november 2009

När du ska köpa bil


I Beijing så kan man springa på bilaffärer med både kända och, för oss, väldigt okända bilmärken lite här och var utspridda i stan. Om man ska köpa bil och vill hitta allt man behöver på samma ställe, och även vara säker på att man får hyggliga grejor så ska man bege sig till Jinbaojie, 金宝街, med den mycket passande översättningen "Guld-skatt-gatan"

Här finns bara schysta märken som Ferrari, Maserati, Rolls-Royce, Lamborghini, Mercedes och Bugatti.

Jinbaojie är en doldisgata som kanske inte så många hittar, men det är definitivt en av de lyxigaste gatorna i Beijing, med en koncentration av extrem-bil-försäljare, men även "de vanliga" lyxmärkena som Gucci och Burberry är naturligtvis på plats.

Jinbaojie är en öst-västlig gata som går mellan Dongsinandajie, 东四南大街, (tunnelbanestationen Dengshikou, 灯市口, linje 5) och östra andra ringvägen. Bara ett kvarter öster om Wangfujing, 王府井.

Tyvärr accepteras inte mitt svenska körkort i Kina, så jag har aldrig haft någon riktig anledning att köpa någon bil här.

Ferrari, Maserati...

...Lamborghini, Bugatti...

...och Rolls-Royce. Det är till Jinbaojie, 金宝街, man ska om man vill hitta de schystaste bilarna.

5 kommentarer:

  1. Är det så att de inte accepterar internationellt körkort och att man måste skaffa ett kinesiskt körkort för att få köra där?

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att höra Krister, det kunde ju ha varit trevligt att köpa ett par Bugatti att transportera sig med under tiden du är där ;o) Men å andra sidan har jag fått för mig att du är ganska hängiven Merchedes.

    SvaraRadera
  3. Vad är det för fel på Dong feng.......

    SvaraRadera
  4. Jonas:
    Det påstås att man ganska lätt kan uppgradera sitt Svenska kort till att bli giltigt i Kina genom att göra ett teoriprov.

    Uffe:
    Ja - visst är det märkligt att inte även Dong feng har butik på Jinbaojie.

    SvaraRadera
  5. Hej, att uppgradera ett internationellt körkort förutsatte när jag bodde i Kina att man hade arbets/ resident tillstånd. En del hälsokoller/ syntest krävdes också.
    Sen fick man ett test på dator med 100 frågor.
    ... Det intressanta var att det internationella körkortets översättning till kinesiska var fel så för mitt C (lastbil över 3500 kg) stod det "under 3500 kg..."
    Tog ett tag att få rätt körkort med alla klasser korrekt....
    Sen fick jag köra min Passat och ChangJiang MC samt DongFeng lastbil på bygget.

    SvaraRadera