lördag 14 november 2009

Läsa är lätt - Skriva är svårt


Har just avslutat min andra bok i skolan, så denna veckan har jag blivit utsatt för hårda tester för att se viken nivå jag nu nått efter bok nr. 2. I två dagar har jag stått vid tavlan och skrivit 500 slumpvis utvalda ord. Jag fick 90% rätt vilket faktiskt är mycket bra. Jag är helt nöjd. Det är väldigt lätt att glömma de ord man inte använder dagligen.


En sak som inte så många utanför den Kines-språkliga utbildningens krets reflekterat över är den gigantiska skillnaden i komplexitet att kunna läsa ett Kinesisk skrivteckenmfört med att också kunna skriva det. Det är lätt att tro att det är liknande svårighetsgrad, vilket det alltså INTE är.


Fundera på hur många vardagliga symboler, tex. logotyper som du känner igen, jämfört med hur många du kan rita upp eller beskriva i detalj utan att se dem. Ex. SJ's logotype, Beijing's OS-logga eller kanske Svanen-miljömärkning. Kan du rita dem? Eller beskriva dem i detalj? Man känner med lätthet igen dem när man ser dem, men det är lite svårare att komma på hur de ser ut om någon frågar dig.


Symbol-exemplet ovan beskriver ungefär skillnaden mellan att kunna läsa och skriva Kinesiska. "Lätt" att läsa, men betydligt svårare att skriva. En mycket stor del av de språkstudenter som studerar Kinesiska väljer nivån att "bara" kunna läsa, och en del inte ens det.


Så här glad blev jag när jag klarat 90% av skrivtecknen på min test. Som jag möjligen(!) har antytt tillhör jag gruppen som har ganska lätt för att skriva Kinesiska.

4 kommentarer:

  1. Min kära man!
    Du är fantastisk och Jag är stolt över dig!

    Din Ping

    SvaraRadera
  2. Grattis! Kul att du gör sådana framsteg!

    /Karin

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Bra sätt att jämföra med olika logger det är inte lätt, jag skulle aldrig kunna lära mig att skriva kinesika.

    SvaraRadera
  4. Grattis! Imponerande och vilken bra jämförelse.
    /Helena

    SvaraRadera