onsdag 11 november 2009

Pig Time Traffic


Jag har tidigare skrivit om Beijing' s utmärkta vägnät. I kombination med det växande tunnelbanenätet så är trafiksituationen ganska ofta riktigt hygglig - men inte alltid! Nu växer bilparken i Beijing med i storleksordningen 1 000 bilar varje dag(!) vilket gör att det är en ständig kamp för myndigheterna att bygga ut infrastrukturen i samma takt.

Vid den så kallade "Gristiden" (Pig Time Traffic) lagom före kontorstid, och likaså strax efter, så är det inte bästa tiden att ge sig ut om man inte måste. Då och då kör det ihop sig helt, vilket på kinesiska heter 堵车, dǔchē, och bokstavligt översatt betyder "blockerad/stoppad bil".

När jag jobbade här 2005/2006 så åkte jag taxi varje dag till och från jobbet under Gristiden. När det körde ihop sig, så utvecklade jag tekniken att kliva ur taxin och gå förbi "hindret", som vanligen var en blockerad korsning, och sedan ta en ny taxi på andra sidan. Lite frustrerande om man har en tid att passa, men går oftast fortare än att sitta kvar och vänta.

Man kan vara "smart" och ta tunnelbanan i stället för bil under Gristiden, men situationen där nere vid den tiden heter på kinesiska 挤, jǐ, vilket betyder "Trycka/Pressa/Komprimera", vilket är precis vad man då utsätts för. Det finns ingen bra lösning vid Gristiden!

Inte alltid härligt med storstad! Räkna antal filer.

2 kommentarer:

  1. Kanske dax o damma av cykeln igen ;-)

    SvaraRadera
  2. Lite skillnad mot min vardag där jag själv pendlar fem mil genom Närkes och Sörmlands skogar med mycket begränsad trafik. Inte så mycket problem med trafikstockning. Här ligger problemet i att det är så förbaskat mycket Hjort i skogarna. De står i diken och på ängar varje dag när man åker förbi.

    SvaraRadera