söndag 1 november 2009

Outlet i Beijing


"Outlet"-fenomenet är inte speciellt utbrett i Beijing. Dvs att i större skala sälja riktiga märkeskläder till rabatterat pris. (Inte att förväxla med marknaderna för märkeskopior).

Det enda stället jag känner till är det helt nyöppnade BEJING SCITECH Premium Outlet Mall, 北京赛特奥莱.

Affärsutbudet är bra på Beijing Scitech P.O.M, även om det fortfarande finns många "Open Soon"-skyltar. Flera tunga märken som Dunhill, Burberry, Armani, Bally finns representerade. Även priserna är riktigt bra. Dock så hittar man mest utgående modeller och konstiga storlekar. Dvs som det brukar på en Outlet, men har man lite tur kan man definitivt göra riktiga klipp. Rabattsatserna varierar starkt, men det är inte ovanligt med "70%-rabatt"-skyltar

Liksom SOLONA så är Beijing Scitech P.O.M byggd i västerländsk stil som en liten by med gator och torg. Ganska trevligt tycker jag. Dock är restaurangutbudet underkänt. Det som finns är av typen asiatisk snabbmat. Ingen finare restaurang gick att finna.

Att hitta hit är lite som i reklamen till NetOnNet ("Lite sämre lägen, mycket bättre priser"). Man måste nämligen nästan endan ut till flygplatsen och sedan krångla sig vidare i okända kvarter. Taxi från centrum kostar 60-80 RMB, och det finns också "Shuttle Bus", vilket kan vara bra då det inte är lika lätt att hitta en taxi när man ska tillbaka. Nästa år är även tunnelbana tillgänglig.
Adress: 朝阳区香江北路28号, 28 Xiangjiang Bei Lu, Chaoyang district
Detaljerad info finns här. (officiell hemsida)

Många tunga märken finns representerade med egna butiker.

Jag på BEJING SCITECH Premium Outlet Mall.

10 kommentarer:

  1. Hej, var ligger BEJING SCITECH Premium Outlet Mall,Mvh Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva,
    Svart att beskriva i text, men med länken nedan hittar du en karta och vägbeskrivning:
    http://www.scitechoutlet.com/directions/car.php

    SvaraRadera
  3. Min mening är Yansha Outlet bättre än Scitech som jag besökte för någon vecka sen. Yansha är lite mer kinesisk och har mycket mer sportkläder + mycket för outdoor. Alla de stora dyra märkena finns här också.

    http://livetipeking.blogspot.com/2009/09/yansha-outlet.html

    Mvh Daniel

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset,

    Jag sätter upp Yansha på utflyktslistan.

    Mvh Krister

    SvaraRadera
  5. hur är storlekarna på skor o kläder, europeiska eller kinesiska? :)

    SvaraRadera
  6. Kommer inte ihåg generellt, då jag själv huvudsakligen handlade accessories, men jag tittade nu i ett av de plagg jag köpte, och det har västerlands storleksangivelse.
    Skulle dock gissa att den större mängden prylar har kinesisk märkning.

    SvaraRadera
  7. vad är det för öppettider på Scitech P.O.M.?

    SvaraRadera
  8. Alla dagar från 10:00 till 21:00

    SvaraRadera
  9. Tack! Hur är Scitech P.O.M jämförelsevis med de outlets som finns i USA prismässigt?

    SvaraRadera
  10. Jag är ledsen att säga att jag inte har varit så mycket i amerikanska Outlets att jag kan säga om de är dyrare eller billigare.

    SvaraRadera