fredag 13 augusti 2010

Vem bryr sig om en Trafikvakt?


Jag har tidigare här, här och här skrivit om den mycket ociviliserade trafikkulturen bland fotgängarna i Beijing, så jag kanske börjar bli lite tjatig, men jag spinner vidare ännu ett varv på temat.

En metod som används för att försöka lindra detta farliga beteende en aning är att i en del extra trafikerade korsningar så arbetar det speciella Trafikvakter, 交通协管 (jiāotōng xiéguǎn). Dessa vakter står med flagga och visselpipa och försöker få fotgängare och cyklister att stå still när det är rött ljus.

Det är ju en fin tanke, men eftersom det tycks som om dessa trafikvakter inte har någon vidare polis-status så är det som vanligt ganska många (inklusive mig) som helt struntar i att de står och visslar i sin pipa. Med andra ord en välmenad, men inte så fungerande lösning. Dyker det däremot upp en riktig polis så blir det skillnad, men det är inte så ofta det händer.

De "stackars" trafikvakterna som visslar i sina visselpipor och vinkar med sina flaggor för att få folk att stanna, men många går ändå.

4 kommentarer:

  1. Att ha trafikvakter är en god tanke samtidigt som det ger sysselsättning så ger det meningsfulhet för individen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det mest skräckfyllt fascinerande är att se är när någon inte vill gå över två gator utan genar tvärs över en korsning.
    Stod en gång och tittade på en gammal dam, knappt rörlig, som genade över en 6 filig korsning i Peking medan bilarna passerade henne på alla sidor. Kunde inte slita mig därifrån, men det är väl samma reflex som får en att inte kunna passera en olycka utan att låta bli att titta.

    SvaraRadera
  3. Men din jävla idiot, tror du inte att både cyklister, fotgängare, och bilar hade kunnat ta sig fram smidigare om ni visat hänsyn till varandra och gjort som trafikvakten visar? Du är inte bara korkad, du är även en riktig idiot eftersom du medvetet kör som en fitta i trafiken utan att bry dig. Hoppas all olycka drabbar dig.

    SvaraRadera
  4. @Anonym
    Det var mogna ord av en som uppenbarligen inte har läst bloggen.
    Jag är bara FOTGÄNGARE, dvs jag kör inte alls i trafiken.

    SvaraRadera