fredag 12 november 2010

Krister i Shanghai


Ungefär en gång i halvåret brukar jag ta en sväng till Shanghai 上海, och jag har nog varit här 10 gånger nu. De första åren sprang jag dock mest upp och ner på Nanjing Road 南京路, men i år har jag börjat ta ut svängarna lite mera och har börjat få en bredare bild av staden. Just nu är en av dessa gånger, dvs igår anlände jag Shanghai igen.

"Som vanligt" är jag här mest för att koppla av och promenerar runt i staden. Det finns onekligen mycket att titta på. Man åker inte till Shanghai för att se turistattraktioner i klassisk mening (det finns knappt några) utan det är stadens storhet, alla vackra byggnader och extrema skyskrapor som är attraktionen. Just nu är Shanghai i inledningsfasen inför "julkostymen". En och annan julgran har börjat krypa fram.

Ett sätt att beskriva Shanghai är att säga att Shanghai är den minst Kinesiska staden i Kina. Staden är en kultur-mix med Kinesisk bas med ett påtagligt Västerländskt inflytande. Viss finns det även mycket västinfluens i Beijing, men framförallt bebyggelsen är mer påtaglig i Shanghai efter Européernas "duktiga" framfart under opiumkriget för drygt 100 år sedan.

Ganska coolt med blåa motorvägar. Ett sätt att göra annars fula objekt lite trevligare är att belysa dem i olika färger.

4 kommentarer:

  1. Hej!!
    Många bra tipps på din blogg. Skall till Peking nu i nov. Var där även förra året och blev biten.Nu skall yngste sonen följa med och tänkte sy upplite kläder kostymer + skjortor. Kan du rek. någon bra skräddare.
    Ses på baren.
    Stina vandraren 57

    SvaraRadera
  2. @Stina

    Jag gör det lätt för mig och hänvisar till ett tidigare skrivet inlägg i ämnet.
    Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/05/mattsydda-klader.html

    Välkommen tillbaka till Beijing!

    SvaraRadera
  3. Vi tänkte även besöka Shanghai på vår Kina resa. Jag undrar lite hur angående resa mellan Beijing och Shanghai tåg eller flyg? Vet du ungefärliga priser och tid? Eller möjligen hänvisa mig vidare :)?

    SvaraRadera
  4. @David

    I juni öppnar den nya snabbtågslinjen mellan Beijing och Shanghai, men jag vet ännu inte priserna.
    I dag kostar de finaste natttågsbiljetterna ca 500-750 RMB.
    Flyg ungefär samma, eller ibland upp till ca 1 000 RMB
    Alla priser gäller enkel resa.
    Angående nattåg, se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/04/nattag-i-kina.html

    SvaraRadera