fredag 4 juni 2010

Klassfest! - Igen


Jag har faktiskt under mina 12 månader på skolbänken i Kina bara varit på en enda "klassfest" tidigare. Detta var för ett år sedan när jag precis börjat plugga. Jag uppskattar inte så mycket denna typ av "stökiga" ungdomsfester, så jag har hållit mig undan efter det. Nu i veckan hamnade jag i en situation där jag inte lyckades komma på någon hållbar anledning att tacka nej, så jag hamnade i en studentlägenhet i östra Beijing i onsdags kväll.

Eftersom det det även var Kineser där så skulle det naturligtvis drickas ris-brännvin. Nu är jag ju en väldigt mogen person(!?) - så jag tackade nej. Förhandlingen som då naturligtvis uppstod slutade med att jag övertalades till att dricka ETT "glas".

Detta "glas" visade sig bli en ris-skål, där min Kinesiska bordsgranne nog lyckades hälla i 2 dl brännvin. Trots detta klarade jag mig ganska lindrigt, och tog mig hem i tid, och var naturligtvis i topp-skick dagen efter. ;)

Här kan ni läsa om hur man gör för att överleva en fest med Kineser och risbrännvin.

Jag, mellan en student från Spanien och min skolas "administratör" som gillar risbrännvin, och gärna delar med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar