söndag 13 juni 2010

Hur är Kinesiska tecken byggda?


När jag började lära mig de Kinesiska skrivtecknen så hade jag en riktigt kass lärare som bara lärde ut tecknens utseende som lösryckta streck utan att beskriva närmare hur tecknen är uppbyggdan. När jag senare bytte skola, och fick Xu Lili som lärare blev det helt annorlunda. Hon lärde mig från grunden hur tecknen är uppbyggda, och då blev plötsligt allt mycket lättare.

Dagens Kinesiska skrivtecken tillhör enkelt uttryckt tre grupper, med tre olika uppbyggnad.

Den första gruppen är de tecknen som har en uråldrig historia, och utseendet i sig beskriver sin betydelse. Stor del av dessa är substantiv, och helt enkelt avbildar det som tecknet betyder. Bilden nedan visar några exempel.

Ett urval av Kinesiska skrivtecken som har en mycket lång historia, och är direkt avbildande. Från vänster betyder tecknen: Kvinna, Sol, Person, Trä/Träd. Går det att se detta?

Nästa steg i utvecklingen av skrivtecken för att utöka skriftspråket är att sätta ihop befintliga tecknen till nya tecken där kombinationen av de tidigare tecknen på ett rebus-likt sätt ger den nya betydelsen. När man gör detta så kallar man det att de ursprungliga tecknen övergår att bli radikaler - och då ibland förändras något. Radikaler är de ingående byggstenarna i tecknen. Det finns 214 olika radikaler.

Vänster: Tecknet för "bra", är sammansatt av radikalerna för "kvinna"(blå) och "barn". Har man en kvinna och ett barn så är det bra.
Höger: Tecknet för "vila" är sammanstt av radikalerna för "person"(blå) och "träd". En person som sitter under ett träd vilar.

När man slutligen skapade de mest avancerade tecknen visade det sig inte så lätt alltid pussla ihop radikaler till en begriplig betydelse, utan man löste det genom att kombinera en radikal (eller flera) som ungefär symboliserar betydelsen, med en radikal som har ett uttal som (vid den tiden) liknar ordets uttal - den fonetiska delen. Denna typen av tecken är idag den absolut vanligaste.

Vänster: Tecknet för "Springa". Den blå radikalen "fot" kategoriserar betydelsen, och den svarta radikalen är den fonetiska delen (paketera/väska) som ger uttalet.
Höger: Tecknet för "Mamma". Den blå radikalen "kvinna" kategoriserar betydelsen, och den svarta är den fonetiska delen (häst) som get uttalet.

Det har hävdats av naiva blogg-kollegor att man hjälpligt skulle kunna läsa Kinesiska genom att "gissa" uttal och betydelse baserat på ingående radikaler. Det går att provocera fram special-meningar där det fungerar, men i praktiken är det omöjligt.

I "modern tid" så skapas det i princip inga nya tecken, så nästa steg för att skapa nya ord är att kombinera befintliga tecken, dvs dessa ord består av två eller flera skrivtecken. Det finns otroligt mycket flera ord än det finns tecken så den dominerande delan av alla ord består av flera skrivtecken.

6 kommentarer:

  1. ta chansen att bli veckans blogg och öka din besökarstatistik!:)
    www.tobbs.se

    SvaraRadera
  2. Önskar att jag kände till det här när jag pluggade mandarin. Hade nog kunnat bli enklare.

    SvaraRadera
  3. Det hade sannolikt blivit mycket enklare. Vi är ju alla olika, men jag kan lära mig tecken utan att skriva dem i huvudtaget. Det räcker med att jag memorerar radikalerna.

    SvaraRadera
  4. Tusen tack :) //Flashback

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag är konstnär och inför ett projekt skulle jag vilja kunna skriva "Kina" (mittens rike) med ett kinesiskt tecken.
    Tacksam om du också kan visa mig tecken för "tjuv" och "död" Hoppas du kan hjälpa mig med detta!
    Agneta segerfelt@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agneta,
      Kina = 中国 ("mitten" + "rike"). (Om du bara vill använda ett tecken så är det 中 eller 华)
      Tjuv = 贼
      Död = 死

      Klipp ut dessa tecken och klistra in dem i en ordbehandlare och lek lite med olika typsnitt för att få dem vackra. Har du problem att få det att bli bra så maila mig.

      Mvh

      Radera