tisdag 8 juni 2010

Nytt projekt - Nu även på Kinesiska


Nu har jag startat ett nytt projekt:

En blogg helt på Kinesiska: 一位瑞典人在北京

("bairuilong" är Pinyin för mitt Kinesiska namn 白瑞龙)

Den nya bloggen är naturligtvis inriktad mot Kinesiska läsare (eller Kinesspråkiga), och beskriver huvudsakligen hur jag som västerlänning uppfattar de Kinesiska egenheterna. Dvs en delmängd av denna Svenska bloggens innehåll. Jag kommer kanske inte publicera lika ofta i den Kinesiska, och denna Svenska blogg kommer att fortsätta i oförändrad takt.

Som den uppmärksamma kanske upptäckt så ligger den Kinesiska bloggen inte i "blogspot.com"s blogg-hotell utan under den Svenska "blogg.se". Detta för att bloggen ska kunna läsas från Kina utan att använda krypterade förbindelser på grund av den Kinesiska censuren av de stora blogg-hotellen.

Den största anledningen att jag startar bloggen är för att mina Kinesiska bekanta har efterfrågat det, men även inte minst för att jag ska träna min Kinesiska - och så är det naturligtvis en lite kaxig utmaning. Jag kanske även kan förhandla med min lärare och få bloggen godkänd som ett substitut till mitt dagboksskrivande. ;-)

Jag hoppa verkligen att jag lyckas bättre med detta projekt än men det tidigare Engelska, som slutade i fiasko då jag tröttnade på allt dubbelarbete med översättningen.

3 kommentarer:

  1. Spännande projekt som säkert kommer att gå bra, detta har du ju nytta av själv till skillnad av din engelskspråkiga blogg?.
    Hoppas du återger kommentarerna här i denna bloggen, skulle vara väldigt intressant att få veta vad dina kinesiska läsare tycker. Det ger ju ett perspektiv som är omöjligt att få om man inte kan kinesiska själv. Lycka till!
    /Henrik

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Som synes har jag fått ganska många kommenterar redan, men i princip alla har varit antingen artiga, uppmuntrande, eller bara medhållande, så inte så intressanta att vidarebefordra. Men dyker det upp något som utmärker sig så lovar jag att översätta det här.

    SvaraRadera
  3. Jag vet om en kinesiska som är mycket imponerad och stolt över din kinesiska blogg och jag håller med henne.

    SvaraRadera