onsdag 19 januari 2011

Många Brandsläckare


När jag tidigare drev mitt Kafé så blev jag "brandinspekterad" och reflekterade då över att myndigheterna hade stor fokus på HUR MÅNGA brandsläckare jag hade, men brydde sig inte speciellt om var de placerades.

Efter denna insikt så har jag börjar att på många ställen lägga märke till resultatet av detta regelverk. De flesta följer nog reglerna med rätt antal brandsläckare, men de placerar dem helt enkelt alla på samma ställe. Ofta hittar man i något hörn eller längs med någon vägg en hel rad med brandsläckare i klunga, och sannolikt är det rätt antal. (en per 25 m²). Det kunde varit sämre, men det kan definitivt även bli bättre.

Olika exempel på placeringar av brandsläckare i offentliga miljöer i Beijing. Optimalt utplacerade?


3 kommentarer:

  1. När du har åkt med airchina har dom varit bra att åka med? Och har det varit en personlig tvskärm för alla? Eller delar alla på samma "tv"

    SvaraRadera
  2. På senare tid har jag ofta åkt med Airchina, och de sticker inte ut genom att vara särskilt bra.
    Man har inte personlig skärm, och logistiken kring mat och dryck är lite märklig. T ex har man ofta hunnit äta färdigt innan måltidsdrycken serveras.
    De använder ganska gamla Boeing 777 mellan Stockholm och Beijing.

    SvaraRadera
  3. okej hört att nästan alla andra flygbolag har personlig skärm? Dåligt tycker jag!

    SvaraRadera