lördag 19 december 2009

Toalettkultur


Historiskt så har Kinesiska toaletter alltid varit av modell "hål i golvet". Det kan upplevas primitivt, men hygieniskt så har metoden den stora fördelen att man inte vidrör någon yta. "Hål i golvet"-toaletterna är dock sakta på utdöende. Stor del av all nybyggnation sker med den typ av "sitt-toalettstolar" som vi är vana vid.

Den Kinesiska Toalettkulturen är lite skild från "våran" med den håller sakta på att förändras, och då i riktning åt "Väst". Det gäller både typ av toalett och beteendet. På offentliga toaletter hittar man här och där mer eller mindre "roliga" skyltar som speglar förändringsprocessen.

Kineser är ibland inte speciellt noga med att låsa omkring sig. Många offentliga toaletter saknar väggar mellan hålen i golvet, vilket inte alltid känns bekvämt för tex oss västerlänningar.

På dörrarna till toaletterna på Beijings nya flygplats, Terminal 3, förtydligas vilken typ av toalett som finns att hitta innanför respektive dörr.

Det är inte alla Kineser som är vana att hantera den "nya" typen av toalett.

Det har hänt mer än en gång att man märkt att denna skylten behövs.

Skylt vid "pissoaren" i den Olympiska parken. "Ett litet steg framåt är ett stort steg för civilisationen"

2 kommentarer:

  1. HejKrister.
    Jag halkade in på din blogg för några månader sedan och är nu en hängiven läsare. Jag måste uttrycka min beundran för ditt språk och ditt fenomenala sinne för detaljer.
    Jag ska besöka Peking i början på Januari tillsammans med min dotter. Min dotter äter inte kött och min undran är nu om det är möjligt att hålla en vegetarian mätt och vid gott mod i Peking.
    Dessutom med tanke på dagens ämne. Är det något man bör undvika med tanke på magtarmsbakterier?

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag tackar och bugar för de fina orden.

    Det finns massor med vegetariska rätter i de Kinesiska menyerna. Det kommer inte att bli något problem.

    Angående magsjuka så tror jag det mest handlar om att inte ha för mycket otur. Jag käka även på "skitiga" ställen, och jag är mycket sällan magsjuk. Drick inte kranvatten, brukar vara ett gott råd.

    Lycka Till!

    SvaraRadera