onsdag 30 december 2009

En stad som vaknar


Jag har en kanske märklig böjelse att jag gillar att se en stad "vakna". På någon konstigt sätt trivs jag med att promenera tidigt på morgonen och se hur alla olika aktiviteter drar igång. Städer har på något vis lite olika "morgonhumör". Beijing utmärker sig inte i detta område mot andra storstäder, men är definitivt intressant.

Det är på något sätt fridfullt att se:
Hur frukostrestaurangerna förbereder maten, och de första gästerna börjar trilla in.
Hur butiksägarna städar den lilla trottoarbit som tillhör hans butik, och öppnar upp affären.
Hur människor skyndar till sina olika jobb, (med i bland lite roliga transportmedel)
Hur en del står på gatan och borstar tänderna och/eller tvättar sig utanför sina små hak.
Hur städpersonalen sopar gatorna rena efter gårdagskvällens stök.
Etc. Etc.

Jag är morgonpigg, och ibland vaknar jag löjligt tidigt. Faktiskt har det hänt att jag vaknat först av ALLA i Beijing någon morgon. Har jag tid, och inte är allt för trött så smiter jag då ut och går en lång runda och beskådar hur Beijing vaknar upp. För mig: Hög-kvalitativ tid.

En frukostrestaurang kl 06:15 med mat från Chengdu, 成都, (kryddstarkt) piffar i ordning det sista inför den kommande gästanstormningen.

Beijing's paradgata Wangfujing, 王府井, klockan 06:50, som vaknar lite senare än andra gator. Endast städpersonal och McDonald's är "vakna". Om några timmar är gatan full av aktiviteter.

5 kommentarer:

  1. Trevlig läsning-inspirerar till att försöka orka "masa sig" upp i ottan i febr, trots den utlovade kylan i Beijing. Hur är vädret nu?

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant blogg du har Christer har läst den ända sedan april månad. Har blivit så sugen på att resa till Beijing det skall bli av nu i vår. Till min fråga nu du som är mycket ute och går har du sett om det finns tillbehör till modelljärnväg och i såfall var?
    Vänliga hälsningar Bosse

    SvaraRadera
  3. Haha! Att vakna tidigast av ALLA i hela Beijing är nog ganska svårt. Men det verkar som att du har lyckats ^^

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym,
    Under lång tid har det varit klart, fint och kallt väder i Beijing, typ 5-10 minusgrader. Luften är mycket torr.

    Hej Bosse,
    Jag har inte lagt märke till någon butik för modelljärnvägar. Detta är med stor sannolikhet en sådan produkt som har sitt speciella försäljningsområde någonstans där det kommer att finnas massor med "hobby"-prylar.
    Jag ska se om mina Kinesiska bekanta kan hitta något. Skicka mig din email-adress så ska jag försöka ge ett utförligare svar. (klicka på "Visa hela min profil"/"Email")

    SvaraRadera
  5. Jag har samma läggning - att se en stad vakna och känna dess friska morgonluft är underbart! det får inte missas under min resa i vår! :-) Tack för inspiration!

    SvaraRadera