onsdag 9 december 2009

Kryddstarkt


Jag har blivit frukost-stammis på ett gatu-hak precis utanför min skola. Jag behöver inte längre förklara vad jag vill ha, utan damen slänger ihop min pannkaka med två ägg och ett friterat bröd till ett knyte när hon ser mig. Jag behöver inte heller säga den annars obligatoriska kommentaren:
不太辣, (bù tài là) = "Inte alltför kryddstarkt"

Förra veckan tänkte jag tuffa till mig lite, och sa kaxigt:

今天我要辣的, (jīntiān wǒ yào làde) = "I dag vill jag ha kryddstarkt"

Damen höjde på ögonbrynen och frågade tydligt:

辣的吗? (làde ma) = "Kryddstarkt?"

Med ett fortsatt kaxigt leende svarade jag:

对, 辣的 (duì, làde) = "Visst, kryddstarkt"

Hon skakade lite på huvudet och satte igång med min mat. Det såg ut som hon tänkte:
"Jag ska ge den kaxiga främlingen kryddstarkt så han klarar sig"
Jag såg hur hon log när hon kladdade på den röda kryddblandningen.

När jag satte tänderna i knytet så var det först inte så farligt, men sedan, med lite fördröjning, slog hettan till. Jag skyndade snabbt utom synhåll för pannkaksdamen, och så svepte jag i mig en hel flaska juice som jag hade i väskan, men det hjälpte föga mot den brännande hettan. Det var ingen enkel övning att klämma i sig allt - men jag lyckades (jag var ju hungrig).

Efteråt fattade jag ett tungt livsstrategist beslut:
Om jag nu håller på att förvandlas till Kines så måste jag även lära mig käka mat som är 辣的="kryddstark"
Dvs nu blir det "辣的" varenda frukost som övning, och jag tycker faktiskt att jag börjar uppskatta det.

Här skapas min 辣的-frukost. Det är godare än det ser ut?

3 kommentarer:

  1. Det blir till att ösa sambal oeleke på julskinkan, istället för traditionell senap.

    SvaraRadera
  2. Den är fettlöslig så vatten funkar inte, drick mjölk eller yoghurt.

    SvaraRadera
  3. Det är intressant med kryddstark mat. Jag hade en period då jag gjorde mycket Thaimat och upptäckte att jag succesivt gjorde den starkare och starkare. Jag vet dock inte riktigt vad det är som gör att det blir så. Styrkan i sig upplevs ju inte som njutningsfull och jag kan inte påstå att jag direkt kan särskilja smaken ifrån chillifrukterna.

    SvaraRadera