tisdag 1 december 2009

Moppar och Mahjong i Chengdu,成都


Under min "PR-resa" förra veckan besökte jag även staden Chengdu, 成都, som ligger i Guizhou's grannprovins Sichuan, 四川. Denna region är känd för lite av varje. Kanske mest förJättepandorna, 熊猫, xióngmāo, och sin mycket kryddstarka mat (s.k. "Sichuanköket", 川菜, chuāncài). Man kan även kalla Chengdu för dimmornas stad, för det är ganska sällan solsken här. Faktiskt färre soltimmar per år än London(!). En del säger även att Kina's vackraste kvinnor kommer från Chengdu, men vi som varit i Suzhou vet att detta inte är sant.

Chengdu påstås ibland vara hemstaden för det populära spelet Mahjong, 麻将, májiàng. Det råder en oenighet om varifrån spelet kommer, men det tycks i alla fall vara mycket populärt här. Jag såg flera olika grupper som satt på gatan och spelade.

Sedan får vi inte glömma tragedin i maj förra året då en stor jordbävning drabbade regionen. Jag var bordsgranne med en av de högre myndighetspersonerna i Chengdu, och han berättade om det gigantiskt pågående projekt här att återställa förödelsen.

Tidigare skrev jag om El-mopparna i Beijing. Jag uppfattar att mopedkulturen är mer utbredd i Chengdu än i Beijing. Kanske på grund av bristen på tunnelbana i en extrem storstad som denna. (Tunnelbanebygget pågående, och första linjen öppnar 2010.)
Här och där är det stora "fält" av parkerade mopeder, och det var ganska roligt att se viken kamp det är för den som vill plocka ut sin moped som har blivit instängd.

Mahjong, 麻将. Det klassiska Kinesiska sällskapsspelet. Mycket vanlig syn på Chengdu's gator

Öppna trottoarytor tenderade att bli ockuperade av parkerade mopeder i Chengdu. Hur får man ut den som står innerst? (Klicka för större)

1 kommentar: