onsdag 2 december 2009

Chockhöjning av taxipriset


北京市发展和改革委员会, (Beijing Municipal Commission of Development and Reform) beslutade nyligen att tok-höja priset på taxiresor på grund av rådande bränslepriser. På resor över tre kilometer tillkommer en extrakostnad på 1 RMB =1 SEK. (Dock bara totalt 1 RMB extra oavsett hur långt man åker.)

Naturligtvis så "rasar" vi frekventa taxikunder över detta illdåd. Hade det funnits en Kinesisk variant av Sverker Olofsson's TV-show "Plus" så hade vi minsann klämt åt de Kinesiska myndigheterna med Sverker's favoritfråga:
"Står du här och säger att det är konsumenterna som ska betala för era ökade kostnader?"
...och då hade de lyssnat på oss. ;-)

En grov kalkyl baserat på mitt levnadsmönster ger mig ökade taxikostnader på ca 30 RMB/månad vilket motsvarar ca 10 st frukostar inhandlade på gatan. (eller en halv öl på China Bar)

Taxametrarna i taxibilarna kan idag inte hantera denna kostnad, så för den extra Yuan som resan kostar får man ett separat kvitto.

Kvitto på 1 RMB (=1 SEK) för bränslepåslaget som nu drabbar oss taxikunder.

4 kommentarer:

  1. Hejsan, jag ska till kina i 6 månader och planerar att hyra lägenhet nere i Sz. Nu är min fråga hur jag bär mig åt med Visum?

    Ska jag be min goda vän skriva något arbetsintyg, även om jag inte tänkt jobba där, håller det?

    Eller fungerar såkallade Visa runs till HK?

    Du får gärna berätta lite mer hur du tror jag kan göra, eftersom du är lite mer insatt.

    Ett stort tack, och hoppas på svar till min mail, annars en Superblogg !! :)

    Niikke.T@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Niikke: Se separat mail

    Övriga: Läs mer om visum till Kina här:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/08/visum-till-kina.html

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Så om jag har fattat det rätt så kostar det 10 RMB
    för de 3 första km.
    Och 2 RMB per km därefter + 1RMB extra.
    Så 5 km kostar då 15 RMB... stämmer det?
    Hur skall vi ha råd? = )

    SvaraRadera
  4. Hej Uffe,
    Det stämmer. För lite mer detaljer, se mitt tidigare inlägg från augusti:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/08/taxi-var-som-helst-nar-som-helst.html

    SvaraRadera