söndag 27 december 2009

Gatukonst


Ett av de mindre charmiga Kiesiska egenheterna är att det är ganska vanligt att de spottar på gatan. En historisk förklaring är att det anses mindre nyttigt att svälja, än att spotta ut.

Fenomenet är vanligast på landsorten och bland outbildade. Tex en högutbildad Beijing-bo har ungefär samma syn som "oss" på spottandet. Men staden är full av gästarbetare från landet, så gatorna är fulla av blöta pölar. Det kan te x vara lite "farligt" att promenera för nära ett gäng byggnadsarbetare, för där haglar "spottloskorna" tätt.

Inför OS spenderade den Kinesiska staten mångmiljonbelopp på att minska detta fenomen genom en rad informationskampanjer, men jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad.

Kinesisk gatukonst som man hittar överallt om man sänker blicken. Nyproduktionen pågår ständigt!

4 kommentarer:

  1. Inte så trevligt...

    Jag tänkte jag skulle fråga dig om du varit vid/i Longqing Gorge?

    SvaraRadera
  2. Hej Evelina,

    Nej inte ännu, men jag har faktiskt tänkt åka dit ganska snart. Nu på vintern så hålls "The Ice Lantern Festival" där som lär vara ganska fint.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag läste om den där festivalen och det lät fantastiskt. Jag kommer att vara i Kina (Beijing) i maj och funderar på att ta mig ut dit, det verkar vara minst lika fint då.

    Ytterligare en fråga: har du besökt Silver Fox Cave (Yinhu Cave)?

    SvaraRadera
  4. Nej, men det verkar vara ett intressant ställe det också.

    SvaraRadera