tisdag 8 december 2009

Julpynt i Kina och Beijing


Julen 2003 tillbringade vi i Kina och då gjorde jag en förvånande upptäckt: Det är mer jul i Kina än i Sverige. I alla fall baserat på offentliga juldekorationer etc. Det året firade vi julafton i Xian, 西安 (där terrakottaarmen finns). Det var luciatåg på hotellet, och gatorna var fulla med folk i tomtemössor som "Celebrating Merry Christmas". Inte riktigt vad jag hade förväntat mig!

Den "vanliga" kinesen bryr sig överlag inte så väldans mycket om julen, men hotell, shoppingcenter etc breder på så mycket det går. Många lyckas riktigt bra även om endel överdriver lite väl hårt med färgerna. En långpromenad kvällstid längs paradgatan Changanjie, 长安街, är extra vackert nu med all julbelysning på hotellen. Jag har för dålig kamera för att visa en värdig bild.

Det är inte bara med lampor man man jul-dekorera. Min favorit plats, The Village, har nämligen bundit in ett av husen med ett paket-band så att det ser ut som en gigantisk julklapp. Beijing's roligaste juldekoration enligt mig.

Ett hus dekorerat som en julklapp - Roligt?
Sanlitun, The Villlage, vilket jag kan kalla min "hemby" i Beijing.

1 kommentar:

  1. Det verkar som de är lite senare med julpynt i Kina mot här hemma. När jag åkte hem för en vecka sedan hade de precis börjat pynta.
    Uniqlo,butiken på bilden, var ett rätt bra shoppingställe tyckte jag. I alla fall vad gäller herrkläder.

    SvaraRadera