söndag 6 december 2009

宜家 - IKEA


I lite drygt tio år har IKEA funnits i Kina, och startade då med två butiker i Shanghai och Beijing. I dag finns det 10 butiker i Kina (inkl. Hongkong) och för en vecka sedan offentliggjorde IKEA att de ska satsa ytterligare 800 miljoner dollar för att bygga ännu fler Kinesiska varuhus. 2006 ersattes Beijing's centralt placerade butik med en ny ute vid nordöstra 4:e ringvägen, vilket är ett av de absolut största i världen. (Det allra största är IKEA i Kungens Kurva)

Namngivning av Kinesiska företag har jag skrivit om tidigare, och IKEA har naturligtvis ett bra Kinesiskt namn, 宜家, som uttalas "I-dja", Yíjiā, vilket jag översätter till "Schyst hem".

Utbudet i ett Kinesiskt IKEA är till mycket stora dela samma som i ett Svenskt, och ytterst få anpassningar har gjorts. Små skillnader kan man hitta, som att de tex även säljer ätpinnar, och att de av någon anledning inte har 100-pack av värmeljus. All Svensk namngvning av prylarna är bibehållen så du hittar "KOPPLA", "SOVA" och "BILLY".

Jag är ingen bra IKEA-kund, utan åkte dit nu i helgen bara som mat-turist, och tryckte i mig 20 köttbullar för det acceptabla priset av 22,50 RMB. Det blir inte lika god affär när man räknar in att jag även åkte taxi ToR för en hundring. ;-(

Det är inte utan att man känner sig som en turist på Kanarieöarna som besöker "Bosses bar" när man åker till IKEA i Beijing och käkar köttbullar och dricker julmust.

宜家家居, Yíjiā jiājū, dvs "IKEA heminredning"

1 kommentar:

  1. Oj, Du fick ju tillochmed två svenska flaggor!
    PS. Bort med näsan på gubben =)

    SvaraRadera