fredag 25 december 2009

Att överleva en bankett i Kina


Det vanligaste Kinesiska ordet för "skål" är Gānbēi, 干杯, som kan översättas till "torrt glas", vilket är vad det brukar bli, dvs "Botten upp"!

Kineser kör "Ganbei" på allt med alkohol i. Även om du har glaset fullt med fint Franskt årgångsvin så förväntas du svepa det. Det brukar ofta sägas att Asiater inte tål alkohol, och det stämmer i många fall, men inte på tränade affärsmän. Dom kan hälla i sig!

Vid finare tillställningar så skålas det friskt, och det är mycket lätt hänt att få i sig för mycket. Särskilt om man är västerlänning och då ofta är någon form av huvudperson på tillställningarna.
Hur gör man då för att inte bli allt för laddad?
Kanske är jag fel person att ge råd om hur man klarar sig, eftersom jag trillar dit ibland, men jag försöker ändå:

Det finns en variant av "Skål" som är mer "civiliserad" och även innehåller en stor artighetsdel. Säg "Djing nin", 敬您, (jìng nín), och sänk ditt glas lite lägre än din "motpart", och så kan ni skåla på västerländsk sätt - och du har tagit en artighetspoäng.

Att se till att bara ha halvfullt glas fungerar till viss del, men motparten tycker inte riktigt om det, och kommer ibland att fylla upp ditt glas innan det är dags för "Ganbei". Bättre variant är att alltid ha fullt glas, och sedan "bita av" halva. Även här kan man få en sur blick, och i efterhand åka på att svepa det sista, men är man lite smidig och snabb att själv fylla upp sitt glas efteråt är det inte säkert att det märks.

Det är "tillåtet" att skåla i te eller vatten, och har du någon acceptabel förklaring (typ att du äter medicin) så är förståelsen stor.

Man kan säga att man inte tycker om att kombinera vin och starksprit, och då kan man klara sig undan risbrännvinet, men i stället kan man åka på att svepa fulla vinglas.

Man kan även "förnedra" sig själv lite och föreslå en "Ruidian de ganbei", 瑞典的干杯, (Svensk skål) och det tycker Kineserna är lite roligt, och så bjuder man på ödmjukheten att Kinesisk skål är "tuffare" än Svensk.

Hamnar du vid en sådant här bord i Kina så är det troligt att du åker på att hälla i dig en hel del alkohol.

4 kommentarer:

  1. Hm, som huvudperson och waiguoren så kommer man tydligen antingen tappa ansiktet genom att försöka "bita av" eller så tappar man ansiktet för man kryper från bordet.

    SvaraRadera
  2. hahahaha, galet bra att veta!

    Krister, jag maste ge dig berom for din blogg. Fantastiskt intressant och rolig!

    halsningar Daniel i Colombia

    SvaraRadera
  3. Jag tackar - Alltid trevligt när det man skriver uppskattas.

    SvaraRadera
  4. När jag var i Nanning 2008 så hade jag en liten karaff med kallt vatten i som jag fyllde mitt snapsglas snabbt som attan när alla skulle skåla med västerlänningen. Samma körde dom med ölen men det ändrade jag på när personen nr 2 ställde sig upp och visade med fingrarna att ALLA skulle fylla sin glas och ställa sig upp och köra torrt glas, det gjorde vi 10 ggr minst men jag behövde bara gå på muggen 3-4ggr tror jag men fick 12 nya kompisar den kvällen, förstod inte ett skit men vi asgarvade och kvinnorna tittade på.

    SvaraRadera