torsdag 10 december 2009

Sverige - Klockor och Banker


Jag får nästan dagligen frågan om vilket land jag kommer ifrån. När jag svarar "Sverige" så är det inte ovanligt att de pekar igenkännande på min klocka (som är från Schweiz) och/eller att de berättar att de känner till våra stora och kända banker.

Överlag är Kineser ganska pålästa om omvärlden, med Sverige och Schweiz är det många som blandar ihop.

En anledning kan vara namnlikheten. Båda länderna har Kinesiska namn baserat på det Kantonesiska uttalet:
瑞士, Ruìshì = Schweiz
瑞典, Ruìdiǎn = Sverige
Om man på Kantonesiska uttalar 瑞典 så blir det ganska likt "Sweden"
(Kantonesiska är den dialekt som pratas i syd-Kina och Hongkong)

Till och med min lärare som är väl medveten om varifrån jag kommer brukar säga 瑞士 (=Schweiz). Jag har även konstaterat att Schweiz tycks vara ett förekommande drömresmål för många Asiater - inte minst i Taiwan. Många pratar om de vackra Schweiziska bergen...eller är det de Svenska bergen de menar?

De som trots allt känner till Sverige brukar ofta ta upp idrottsmän, och då känner de till fler än vad jag gör - vilket inte är så svårt då jag nästan bara kan Jan-Ove Waldner, (eller 老瓦, Lǎowǎ som han vanligen kallas här)

Credit Suisse Bank i Zurich (den näst största banken i Schweiz) och en Rolex Submariner (från Schweiz). Två profilprodukter från Schweiz som många Kineser förknippar med Sverige - eller rättare sagt: De blandar ihop Sverige med Schweiz.

2 kommentarer:

  1. Tja, det är ju inte specifikt för Chinerser. Jag har förstått att det är samma sak på andra sidan atlanten vad gäller kunskaper om Sverige vs Schweiz. Men å andra sidan så kanske vi måste erkänna för oss själva att vi inte är en stormakt längre. ;o)

    På tal om klockor, är det några större skillnader på priserna där och i Sverige i dagsläget? Jag har haft ögonen på en Blackbird ett tag men känner väl att priserna här inte är riktigt motiverande.

    SvaraRadera
  2. Breitling är betydligt dyrare i Kina än hemma i Sverige. Här i Beijing är det absurda priser. Kineserna förklarar det med att de har en 30% importskatt på västerländska lyx-varor. Jag känner inte till några detaljer om dessa skatter.

    Däremot har tex Hongkong ganska hyfsade priser.

    Sedan har vi ju naturligtvis massor med kopior i Kina som kan kosta allt från 10:or till 1000-lappar. De dyraste är inte lätta att skilja från originalet, och de billigaste är riktigt skräp.

    SvaraRadera