tisdag 22 december 2009

Nya tidens Flashcard


Jag har tidigare skrivit att jag använder pappers-kort, sk "Flashcard", för att plugga in nya Kinesiska ord. Detta är en mycket bra metod, även om det är ganska tidsödande att göra korten - och det blir en vansinnig massa kort överallt.


Pinsamt sent (dvs nyligen) upptäckte jag att det Kinesiska lexikon som jag har i min telefon (DinaHua Dictionary till iPhone) har en inbyggd funktion för Flashkort. Mycket enkelt och bra, och en liten revolution för mig. Inga mer papperskort behövs nu!


En annan liknande pinsam historia är att jag ett tag sökt efter ett bra program till min MacBook för att skriva Kinesiska tecken på ett enkelt sätt. När jag tog mig lite tid för efterforskning visar det sig att Mac har detta inbyggt som standard. Det finns tre olika inmatningsmetoder och jag har valt att använda en som heter ITABC, som i princip innebär att man skriver Pinyin, och så blir det Kinesiska tecken, 汉字, (hànzì). Andra versioner är tex baserade på streckordningen i tecknet.


Det finns uppenbarligen mycket hjälpmedel runt hörnet redo att upptäckas om man bara letar lite. Det är lite olikt mig att jag inte har hittat dessa funktionerna tidigare.


Applikationen "DianHua Dictionary" som är en Kinesisk ordlista med inbyggd "Flashcard"-funktion. Fantastiskt bra för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar