fredag 18 december 2009

Gatuaktiviteter och folkliv


Det är kanske inte just typiskt Kinesiskt, men det är definitivt o-Svenskt: Spontana Gatuaktiviteter

I Kina så sitter det överallt folk ute och spelar olika spel. Oftast är det Kinesiskt schack, men det kan även vara kortspel eller Mahjong, 麻将, (májiàng). Små bord och pallar bärs ut på gatan eller parken och så sitter man där i långa tider och spelar. Regnar det hittar man något tak att krypa in under. Även mycket sent på natten hittar man dem här och där runt sina små bord.

Är det stora öppna ytor så finns det alltid några stycken som flyger drake. En del har riktigt avancerade drakar som till och med är belysta, vilket är kul på kvällen.

I parkerna (eller ibland på trottoaren) på kvällarna är det vanligt att någon tar med sig en musikanläggning, och så dyker det snart upp en massa folk som börjar dansa. Även tidigt på morgnarna är det mycket aktiviteter i parkerna.

En förklaring till fenomenet är naturligtvis att många har trånga och mörka hem, men jag tror även en stor del ligger i de "sociala generna", och dessa gener saknar vi i Sverige. Att tex gå ut och ta några öl efter jobbet med Svenskar kräver planering en vecka innan, och en hel del diskussioner om när och var - Ett stort projekt! När jag i Sverige är ute och promenerar, och passerar de "mångkulturella" bostadsområdena så är det alltid mycket folk ute, till skillnad från de "Svenska" gatorna som är helt öde.

Det är inte ovanligt med "Streetdance" i Beijing. Här något som liknar våra Svenska mogendanser utmed 工人体育场北路, Gōngréntǐyùchǎngběilù, dvs gatan utanför Workers Stadium

Överallt på gator, hutonger eller parker hittar man de små borden med spelande Kineser.

5 kommentarer:

  1. Hej Christer
    Ramlade in på din blogg efter att min fru varit i Kina och hälsat på vår dotter. Hon tyckte att bloggen var mer än läsvärd och jag kan bara hålla med. Din blogg har nu blivit en underhållande station på min genomgång av mer jobbmässiga bloggar och hemsidor som tar upp situationen inom byggsektorn i Sverige.
    Fortsätt informera och underhålla oss, hoppas att snart få möjlighet att själv besöka det jättestora landet i Öster.
    God Jul och Gott Nytt År
    Bosse

    SvaraRadera
  2. Camilla i kalmartrakten18 december 2009 kl. 15:19

    HejKrister! Vi, jag, min man och 2 vänner kommer till Kina den 29/1. Vi kommer till Beijing och åker sen vidare till Chanchun för att åka skidor. Hur är väder/temperatur hos dig nu? Läste nån stans att förra årets kinesiska vasalopp startade i 17 minusgrader. Jag hoppas att det kan var lite milddare när vi ger oss iväg på skidorna. Jag sak i och för sig bara åka 3 km men min vänninna ska åka 16,7 km och våra män 5 mil så vill gärna ha hys
    fsat väder. Har läst din blogg dagligen sedan jag av en slump hittade den för lite drygt en månad sedan. Mycket kul att läsa. Nu börjar snart nedräkningen inför vår resa.God Jul och gott nytt år

    SvaraRadera
  3. Camilla i Kalmartrakten18 december 2009 kl. 18:09

    jag menar naturligtvis att vi kommer den 29/12 och inget annat. Annars blir väl själva i vasloppspåren./ Camilla

    SvaraRadera
  4. Hej Camilla,

    Välkommen till Kina!

    I Beijing är det nu kring 0-an och ibland några + dagtid, men ganska mycket kallare på nätterna. Chanchun vet jag inget om.

    Mvh/Krister

    SvaraRadera
  5. Till Camilla:

    Vi åkte det kinesiska vasaloppet 2009 och det var verkligen otroligt kallt. Jobbig bana, med mycket upp-och ner hela tiden, samt "vass" snö som slet på vallan rejält.

    Om du vill kan du se lite bilder från detta lopp här: http://schusslernoren.blogspot.com/2009/01/vasaloppet-chinese-style.html

    Lycka till med loppet!

    SvaraRadera