fredag 4 december 2009

Etniska grupper, 民族


Det pratas ibland om att Kina har 56 minoritetsfolk, vilket inte är riktigt korrekt. Kina har 56 officiellt erkända etniska grupper/folkslag, 民族, mínzú. Ett av dessa grupper är nämligen i total majoritet, så det blir rimligen 55 minoriteter och 1 majoritet.

Av Kinas befolkning är mer än 90% Hankinser, 汉族, hàn zú. Hankineser är vad vi normal kallar "vanliga" kineser, och är det totaldominerande folkslaget. Hankineserna pratar 汉语, Hànyǔ,vilket även också många av minoriteterna gör. I princip alla använder det gemensamma skriftspråket 中文, zhōngwén. De flesta behärskar "Rikskinesiskan", 普通话, pǔtōnghuà,(Mandarin), för formell konversation även om många har sina egna dialekter för vardagssnacket. Det är Mandarin som jag lär mig - dock med Beijing-touch.

Ett urval av minoritetsgrupper:
Zhuang, 壮族, zhuàng zú, 16 millioner - Den största av minoriteterna
Mongoler, 蒙古族, měnggǔ zú, 5,8 millioner. (Det finns mer än dubbelt så många Mongoler iKina som i Mongoliet.)
Tibetaner, 藏族, zàng zú, 5,4 millioner - Den i västvärlden mest omtalade minoriteten.
Miao, 苗, miáo, 9 millioner - Jag stötte på dem här och där i Guizhou och Sichuan.

Det är en handfull av minoriteterna som har mångmiljonbefolkning, men de flesta är mycket små.

Inför Kinas 60 årsdag restes 56 pelare på Himmelska fridens torg, som representerar de olika folkslangen. Jag tycker inte utseendet på pelarna är riktigt värdigt dess symboliska betydelse och placering. De ser nämligen "plastiga" ut och bilderna på folkgrupperna ger nästan lite serietidningskaraktär.

BingBing, Anna, jag och XiaoZhao utklädda i Miao-folkets traditionella kläder framför Huangguoshu-fallet

Hälften av de totalt 56 pelarna som representerar Kinas folkgrupper på Himmelska fridens torg. (den övriga 28 står på andra sidan torget). Notera storleken jämfört med personerna jämte.

1 kommentar:

  1. Du verkar veta mycket om Kina, jag håller på med en ganska stor geografi uppsats om Kina och du får gärna hjälpa mig, hör gärna av dig 073-5539716 // Helen

    SvaraRadera